egynegyven

ez kitalálta, ez szétszedte, ez lefestette, ez összerakta

Amatőr motorépítős projekt

2017. augusztus 23. 10:14 - Jé Ügynök

avagy milyen furcsa Simson ez?

Néhány éve hirtelen felindulásból vásároltam egy '78-as évjáratú Yamaha RD50M kismotort. Ez egy 50cm3-es, 5 sebességes moped, ami mint később kiderült, kifejezetten a német piacra készült 40km/h -ra lefojtott végsebességgel. Ez mondjuk engem vajmi kevéssé érdekel, de kutakodtam egy kicsit a nem túl kiterjedt német szakirodalomban, és van viszonylag egyszerű orvosság a bajra egy kipufogóban található fojtás és egy vékonyabb hengerfej tömítés személyében. Aki nagyon pimpelős hangulatban van, az cserélhet karburátort, de szerintem az már túlzás. Egy áttételmódosítással állítólag már a 60-at is megfutja, az pedig kismotorozni szerintem bőven elég.  
A motor sajnos nem ilyen állapotban van, de egyébként pontosan így néz ki:



Jelenleg a gép nem indul, ami nem túl meglepő, mivel vagy 2 éve egy fészerben áll. Jó esetben egy karbitisztítás és némi friss benzin megoldja.
Amit biztosan meg kell javítani rajta:

- letapadt kuplung
- szar gumik
- szarrá nyúlt lánc
- rozsdás tank
- fojtott kipufogó
- rozsdás váz
- ülés felújítása/átalakítása

A hirtelen lelkesedés abból adódik, hogy ismét hatalmába kerített a motorozási láz, amikor megtudtam, hogy az A korl. jogosítványomat ingyen és bérmentve becserélhetem egy A2-re, amivel már egészen élhető motorokat is lehetne vezetni és éppen úgy állítok, hogy a nagy jégesőktől igencsak féltett autómnak bérelt mélygarázsban oda lehetne még támasztani valamit arra a pár négyzetméterre.
Hosszas hahu és képes motor böngészés után végül eszembe jutott, hogy bazeg, hát ott van a motor letámasztva, csak fel kéne éleszteni hamvaiból, ami valljuk be kicsit izgalmasabb, mint egy 250-es horneten megnyomni egy gombot és üveghangon tovasuhanni. 
2 évvel ezelőtt már szöget ütött a fejembe ugyanez a gondolat, akkor el is jutottam odáig, hogy a benzin által elcsúfított tankfestést ki kellene javítani. Egy előző tulaj ugyanis nem benzinálló lakkal fényezte újra a tankot, aminek meg is lett az eredménye. Na hát akkor éppen addig jutottam, hogy megcsiszolgattam kicsit a tankot és beszereztem az ebayről méregdrágán egy bontott első féket, amit fel is applikáltunk munkahengerestől, mindenestől.
Mert ugye alkatrészt ehhez a lassan 40 éves motorhoz itthon nem nagyon lehet kapni. Német apróhirdetéseket bújhat az ember napokig, mire felbukkan egy-egy alkatrész. Nagyobb szerencse ennél, hogy számtalan motorkóddal és variációban készült a motor, így könnyen belefuthat az ember egy kis inkompatibilitásba. 
Angliában fellelhetőek még eredeti alkatrészek, bár azok inkább az FS1 motorkódú példányokhoz, amik inkább 90 körül szaladgáltak és egészen más konstrukciójú motorokkal rendelkeznek. 

Na de ez ugye nem tántoríthatja el az embert ebben a nagy globális majonézben. Felütöttem a nemzetközi googlet és találtam egy igen szépen megépített rd50-et, ami abszolút nem irreális távolságban pöfögi az elégetlen szénhidrogéneket.

Valami hasonló stílus lenne a cél enyhe caféracer beütéssel, ami tudom, hogy már nem divatos, de nekem már lassan 15 éve álmom, így hát ezt pont leszarom. Meg hát valljuk be, azért ez csak mutat abba az irányba.

A következő bejelentkezésem a tank belső tisztításakor lesz, remélhetőleg nem később, mint egy hét múlva. 

Pöff.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://egynegyven.blog.hu/api/trackback/id/tr2512773548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Titus_sb 2017.08.23. 19:28:11

Sok szerencsét, kitartást, kromofágot, brigéciolt!

janoszeged 2017.08.23. 19:33:45

"tank belső tisztítás"
Remélem, hogy tudod mire vállalkoztál...

Jé Ügynök 2017.08.23. 20:10:34

@Titus_sb: Köszi! Fogynak majd a vegyszerek az biztos!

Jé Ügynök 2017.08.23. 20:11:52

@janoszeged: Némi sejtésem van, a többi majd kiderül
süti beállítások módosítása